חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מהם ערכים | שוש מעוז אריה

חשיבות השיח על ערכים מגיל צעיר

פעמים רבות אנו שומעים את המשפט : “הכל מתחיל בבית”. 

המשפט הזה נכון מאוד וניתן לראות את ההבדלים בין ילד שגדל בבית עם חינוך לערכים ובין ילד שגדל בבית ללא חינוך לערכים. בכדי שהילד יהיה במצב לקלוט את הערכים, עליו להפנימם ולראות בהם דרך חיים נכונה. החינוך והקניית הערכים צריכים להגיע ממקום חיובי, של דוגמא אישית ושל דיאלוג, כמו זה המתאפשר באמצעות חווייה דרך קלפים טיפוליים אימוניים, ולא מתוך כפייה.

תיאורית פירמידת הצרכים של הפסיכולוג אברהם מאסלו 

התיאוריה עוסקת בנושא ערכים. לתיאוריה יש השלכות רבות, בין היתר על ההצלחה בחיים, יצירת וניצול מוטיבציה. 

בבסיס הפירמידה קיימים הצרכים הפיזיולוגיים, צרכים אלו כוללים: שינה מספקת, מים, מזון, הפרשת פסולת ועוד. השלב השני בפירמידה הינו הביטחון העצמי. בין התחומים הכלולים בשלב זה קיימים: מוסריות המשפחה, בריאות, ביטחון גוף, רכוש ועוד. השלב השלישי הינו שייכות, אהבה וזהות–  תחום זה כולל את אהבת המשפחה, החברים, אופטימיות, שמחה, ביטחון העצמי, יכולת להעריך ולהוקיר תודה עצמאות, חריצות, מתן עזרה לסובבים יכולת לזום ועוד. במעלה הפירמידה נמצא ביטחון עצמי, הערכה עצמית, נתינת כבוד וקבלת כבוד ובקצה העליון של הפירמידה קיים המימוש העצמי אשר כולל: מוסריות, קבלת עובדות, יצירתיות, יכולת למציאת פתרונות (למשל פיתוח תושייה) ועוד.  

על הקשר בין הצרכים של מאסלו לערכים

ישנו הבדל משמעותי בין צורך לערך וחשוב לתת על כך את הדעת. עפ”י ישעיהו לייבוביץ, מדען והוגה דעות שדיבר לא מעט על ערכים, ערך הינו מטרה סובייקטיבית, שאדם שואף להגשימה בכל מחיר, ואילו צורך הוא כל מה מתחייב מן המציאות הטבעית. 

בכדי להגיע לקצה פירמידת הצרכים יש צורך בבסיס איתן של ערכים. קיומו של בסיס זה יאפשר לילד לההגשים את כל הצרכים שחשובים לו בכל מישור בחיים, בין היתר ביחסי האנוש עם בני המשפחה, חברים וקולגות, ביכולת התמדה בלימודים ובעבודה ועוד, גם אם יהיו לו הפרעות קשב וריכוז אשר עלולות לפגוע ביכולות הללו. 

הפגנת ערכים כמו  אהבה, מתן כבוד, הקשבה, עידוד עצמאות, עידוד מוטיבציה, העשרת העולם האישי בדרכים שונות (כמו למשל –  הליכה לקונצרטים והצגות, רישום לחוגים יצירתיים אשר מפתחים את החשיבה, רישום לחוגים המתמקדים בפעילות גופנית אשר מחזקת את הביטחון העצמי וכו’), מתן דוגמה אישית לערכים חיוביים אשר מקדמים הצלחה, חשיבה אופטימיות, שיח על הערכים וחוסר פינוק, הגנת יתר, התנשאות והתעלמות, יאפשרו לילד להפנים את הערכים הנכונים והחשובים.

 

בצורה זו יוכל הילד לגדול ולהיות אדם עצמאי שממלא את צרכיו, ממוקד במטרותיו ובעל יכולות מגוונות למרות קיומה של הפרעת קשב וריכוז.   

לסיכום, הורים אשר יוצרים שיח ומעניקים דוגמה אישית כאשר ילדיהם צעירים, מאפשרים להם להפנים את הערכים, לגדול איתם וללמוד מתוך התבוננות. 

ההתבוננות כוללת מגוון מישורים: יחס ההורה לעבודתו, שגרת יומו, תרומתו, יעילותו, היחסים בין ההורים, התייחסותם של ההורים לחברים, בני משפחה וזרים, ניקיונם והקפדתם על סדר, התמודדותם על קשיים ועוד. התנהגותם של ההורים משמעותית הרבה יותר מדיבורים על שאיפותיהם, נאומים ומתן ביקורת. השילוב המנצח אשר יסייע לילד להפנים את הערכים, להאמין בהם ולחיות לפיהם, יהיה שילוב בין הורים אשר מהווים דוגמה אישית ומנהלים שיח על הערכים החשובים.

הקורס הדיגיטלי דרך ערך
לפרטים נוספים
או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

טיפים ומאמרים נוספים בנושא קשב וריכוז

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .
אפשר להיפגש גם בזום! תהליכי אימון אונליין להפרעת קשב וריכוז. קל מהיר ואפקטיבי מתמיד.