הפרעת קשב ופעלתנות יתר בילדים
דף הבית » הפרעת קשב ופעלתנות יתר אצל ילדים
תוכן העיניינים
הפרעת קשב וריכוז היא אחת ההפרעות השכיחות היום בקרב ילדים ומופיעה בקרב 5% – 8% מהילדים. ילדים עם הפרעת קשב חווים פעמים רבות קושי בהתארגנות, חוסר מנוחה, חוסר ריכוז, העדר וויסות רגשי, התפרצויות זעם ועוד. לא כל ילד עם הפרעת קשב יחווה את כל התסמינים ולא כל ילד שיש לו חלק מהתסמינים הוא ילד עם הפרעת קשב וריכוז. הילדים עם הפרעת הקשב נמצאים במאבק יומיומי, בגן ובבית הספר, בבית ובחברת הילדים.
כאם לילד בוגר עם הפרעת קשב אני מכירה את התסכול של הורה לילד עם הפרעת קשב וריכוז:
"למה הוא קופץ מדבר לדבר?"
"למה היא לא יכולה לשבת רגע אחד בשקט?"
"למה צריך לבקש ממנו אותו דבר אלף פעם?"
"למה היא מאבדת כל דבר?"
כאימא לילד בוגר עם הפרעת קשב אני גם יודעת, מניסיוני האישי, כמה רחוק יכולים ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז להגיע, כשהם מקבלים טיפול מתאים.
בעזרת טיפול שמשלב אימון אישי להפרעת קשב וריכוז, הילדים עם הפרעת הקשב והריכוז
רוכשים כלים ומיומנויות שמאפשרים להם להתגבר על האתגרים של הפרעת הקשב ולהרוויח מהמתנות שההפרעה מציעה.
פעמים רבות הורים לילדים צעירים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים עם האבחנה של הפרעת קשב. ד"ר ראסל בארקלי, מהמומחים הגדולים בעולם להפרעות קשב וריכוז מבקש מהורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ליהנות מילדיהם. "העריכו את מה שקיבלתם. דמיינו שתכננתם להגיע לאיטליה ונחתם באיסלנד. תהנו מהמדינה שהגעתם אליה, אחרת תגרמו נזק לילד".
האימון האישי מקנה מסגרת של תמיכה, ליווי והתפתחות אישית לילד עם הפרעת הקשב ולהוריו ומאפשר לו ולכם ולהתמודד עם הפרעת הקשב ולחיות איתה טוב יותר ואפילו להצליח.
אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים וטיפול משולב
טיפול בהפרעות קשב וריכוז נעשה רק על ידי רופא מומחה (רופא ילדים מומחה בהתפתחות הילד, פסיכיאטר או נוירולוג מומחים בהפרעת קשב).
הטיפול האידיאלי והיעיל בהפרעת הקשב אצל ילדים הוא טיפול משולב, שמשלב היבט תרופתי והתנהגותי. ילדים עם הפרעת קשב שמקבלים טיפול תרופתי ממשיכים להתמודד עם התנהגויות הנלוות להפרעת הקשב ומפריעות למהלך חייהם התקין. האימון האישי מסייע בהתמודדות עם ההתנהגויות הנלוות לקשב והריכוז ונותן גם לסביבה הקרובה לילדים עם הפרעת הקשב כלים שיסייעו להם להבין את הילד עם הפרעת הקשב ולהקל עליו.
חשוב לטפל בהפרעת קשב אצל ילדים מוקדם ככל האפשר כדי למנוע את ההשלכות של הבעיות הנובעות מהפרעת הקשב לאורך זמן (פגיעה בדימוי העצמי, ביטחון עצמי נמוך ולעיתים אף אובדן של תחושת המסוגלות).
אימון אישי להפרעת קשב וריכוז אצל ילדים – למי זה מתאים
אימון אישי לטיפול בהפרעת קשב אצל ילדים הוא פתרון אידיאלי. מדובר באימון ממוקד, מעשי וקצר מועד.
אימון אישי (אצלי) מתאים בדרך כלל לילדים מעל גיל עשר. כאשר הילד עם הפרעת הקשב הוא מתחת לגיל עשר אנחנו מאמנים את ההורה ומקנים לו מיומנויות אימון. ההורה של הילד עם הפרעת הקשב לומד להכיר את הפרעת הקשב ואת שפת הפרעת הקשב ורוכש כלים וטכניקות שיעזרו לו לסייע לילד עם הפרעת הקשב. ההורה לילד עם הפרעת הקשב מבין את האתגרים והחוזקות בהפרעת הקשב. היחס של ההורה אל הפרעת הקשב משפיע על הדימוי העצמי של הילד עם בעיית הקשב והריכוז ועל ביטחונו העצמי.
בניגוד לאימון אישי לקשב וריכוז אצל מבוגרים, ילדים עם הפרעת קשב לא בוחרים להגיע לאימון. בתום המפגש הראשון אני מוודאת עם הילד או הילדה עם הפרעת הקשב שהם רוצים להמשיך להתאמן. הילדים מגלים שאני מדברת בשפתם (שפת הפרעת הקשב), הם מרגישים שאני מבינה אותם והם רוצים להמשיך להתאמן ולרכוש כלים שיסייעו להם בחיי היומיום.
מחקרים מתחום מדעי ההתנהגות הוכיחו שביכולתם של משחקים לקחת את המפגש האימוני והטיפולי קדימה. חדר האימון הופך להיות חדר משחקים כשאנחנו נעזרים במהלך האימון בקלפי משחק "על מה ולמה – קלפים מנסחים ערכים" – סדרה ייחודית של קלפי אימון וטיפול שיצרתי. הקלפים מסייעים לי להתחבר במסלול 'עוקף שכל', תוך כדי משחק, אל המטרות והיעדים של המתאמן, הילד עם הפרעת הקשב ("שיהיו לי חברים", "להצליח בלימודים", "שיאהבו אותי" ועוד), להבין ולראות כיצד אפשר להשיג את היעדים האלה במהלך האימון.
הילדים רוצים להתאמן, להיעזר ולהפוך לנינג'ה של הפרעת הקשב והריכוז שלהם.
איך עובד האימון ?
באימון נטפל באתגרים שמציבה הפרעת הקשב ונשמח במתנות שהיא נותנת.
- נשלב בין אימון והקניית מיומנויות להתמודדות עם אתגרי הפרעת הקשב להורים לילדים עם הפרעת קשב ולילדים עם בעיית הקשב והריכוז.
- נלמד להציב גבולות לילדים. ילד עם הפרעת קשב וריכוז חסר פעמים רבות גבולות פנימיים וזקוק לגבולות מבחוץ.
- נתאמן על הדימוי העצמי של הילד עם הפרעת הקשב, בטחונו העצמי ותפיסת המסוגלות שלו.
- נתמקד ביכולות של הילד ובהנחת היסוד לפיה הילד עם הפרעת הקשב הינו שלם ובעל משאבים.
- נפתח כלים מעשיים ופשוטים לשליטה ברגשות, לוויסות רגשי ותגובות אימפולסיביות אצל הילד עם הפרעת הקשב.
- נשפר מיומנויות חברתיות ומיומנויות תקשורת תואמות גיל של הילד עם הפרעת הקשב.
אימון אישי להפרעת קשב אצל ילדים הוא אימון משנה חיים. הוא חייב להיעשות על ידי מאמן מומחה להפרעת קשב וריכוז.
במהלך קרוב לעשרים שנה בהן אני מאמנת אישית, מומחית בטיפול בהפרעת קשב, פגשתי אינספור ילדים עם הפרעת קשב שהאימון האישי סייע להם בהתמודדות עם מערכת החינוך ועם החברה שסביבם.
אני מלווה את הילד המתאמן עם הפרעת הקשב ואת הוריו לאורך כל הטיפול גם בליווי טלפוני, נמצאת בקשר עם הדמויות הקרובות לילד (מורים, יועצת בית הספר, לעיתים הרופא) וזמינה לילד ולהוריו גם אחרי שהאימון מסתיים, בדרך לחיים ולהצלחה.
כאם לילד בוגר, הסובל מבעיות ADD, חשוב לי להעביר לכם ההורים את המסר, שאפשר גם אחרת.
איכות החיים של ילדיכם (וגם שלכם, כמובן) יכולה להשתפר במגוון רחב של מדדים, בעזרת עבודה נכונה איתם.
מטרתי העיקרית, כשאני מאמנת ילדים בעלי הפרעת קשב, היא לשפר את התפקוד:
להיות ADD גאה!
שיפור הדימוי העצמי ותחושת הביטחון העצמי של הילד
ללמוד לשלוט ברגשותיו ולהגיב לאחר מחשבה ולא באימפולסיביות
להיות מסודר ומאורגן, להגיע בזמן, להיות יעיל, לסיים משימות שהתחיל וכו’.
לשפר מיומנויות חברתיות, ליזום, להיות בתקשורת טובה עם חברים.
לשפר את מערכת היחסים בבית, עם ההורים והמשפחה.
הפרעת קשב היא חוסר היכולת להתמקד בפעילות המנטאלית הנכונה. הפרעת ריכוז היא חוסר היכולת לשמור על מיקוד למשך פרק זמן סביר.
אימון לילדים עם הפרעת קשב וריכוז מאפשר ונותן לילד לפתח “ארגז כלים” שיאפשרו להם להתמודד עם מאפייני הפרעת הקשב.
אימון קשב וריכוז אצל ילדים מתחיל בהקטנת התסכול שמאפיין ילדים בעלי הפרעה כזו, והמתמקדות ברכישת כלים מעשיים ומיומנויות לשיפור וחיזוק היכולת להתמודד עם הפרעות הקשב.
אימון לילדים עם הפרעת קשב וריכוז מספק למתאמן כלים מעשיים ושימושיים, תמיכה בונה וחיובית ומשוב.
אימון ילד עם בעיות קשב מחייב את הילד לשאת אחריות למצבו ולסביבתו, להתמודד עם תוצאות פעולותיו, ולתכנן את התמודדותו עם קשייו.
ללא טיפול מתאים בילד ובביטויי הפרעת הקשב בחייו, הילד ימשיך להפגין ביצועים נמוכים בבית הספר, יפתח בעיות התנהגות ומערכות יחסים עלובות עם אחרים.
אז מה עושים בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ?
קודם כל מתקשרים אלי טלפון: 054-3093096 ולאחר שיחת היכרות קצרה אציג בפניכם את האפשרויות הקיימות:
1. מפגש ראשון לאבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים באמצעות מבחן ממוחשב MOXO
2. בתום האבחון נקיים שיחה, בה אתם תספרו לי על התפקוד היום-יומי שלכם, ואני אנסה לבודד את הקשיים שהכי מפריעים לכם (או לילדכם) במטרה למצוא את הדרך היעילה ביותר כדי להתגבר עליהן (בהתאם לזמן ולתקציב שברשותכם).
3. אציג בפניכם את שיטות האימון והטכניקות שאני פיתחתי לאור ניסיון רב – כדי שתצליחו לנהל את הפרעת הקשב שלכם ולא להיפך…
תודה למרצה הנהדרת שלי שוש מעוז-אריה
המורה מדברת ואני מרגישה את השעמום מטייל לי בתוך הגוף. בא לי לקום ולעשות סיבוב ריצה מסביב לבניין והרגל שלי מתחילה לזוז מעצמה. לאחד הסטודנטים יש שעון חדש כסוף על היד ואני מצליחה לשמוע את השעון שלו מתקתק. יש לי חמש נורות קשב במוח אבל הן לא תמיד דולקות.
יש לי חמש נורות קשב אדומות בראש והן לא תמיד דולקות. במקומן מהבהבים עשרות אורות בצבעים אחרים. אני לא יודעת איך זה עובד אצל שאר האנשים, אבל אני מניחה שזה בטח מאוד נוח להתנהל בעולם כשרוב נורות הקשב שלך דולקות כל הזמן. מאוד ממוקד. אצלי זה קצת אחרת, משהו במערכת החשמלית שלי קצת יותר, איך לומר, מגוון.
אני מאחרת לשיעור כרגיל. המרצה מדברת על מאמר שקראה פעם ועל הדרך המופלאה שבה נבואות מגשימות את עצמן.
זאת מרצה מעולה והיא כל הזמן זזה ממקום למקום, כמעט ארבע נורות קשב אדומות דלוקות אצלי בראש. היא נותנת דוגמאות מרתקות, אני לא יכולה להפסיק להסתכל עליה, הלוואי שלא תפסיק לדבר.
לפעמים נדמה לי שהיא נותנת שואו ולא שיעור, היא חצי שחקנית המרצה הזאת. אני חושבת על זה שהרצאה טובה היא בעצם הצגה, וכשמכניסים לסיפור כמה בדיחות, אפשר לכבוש את לב ההמונים.
עולה בי מחשבה על מה שהיא אומרת, אני מתחילה לתהות לעצמי אם נבואות באמת מגשימות את עצמן.
זה מעלה לי רעיון לאפליקציה. תוכנה שאנחנו כותבים בה את החלומות והיעדים שלנו והיא מזכירה לנו אותם מדי בוקר, עד שהן מגשימות את עצמן.
צריך עוד לחשוב על זה. היא מתבלת את ההרצאה שלה בציטוט של איזה פילוסוף גרמני.
הדרך שבה היא מלהטטת בין דוגמאות, מטאפורות וציטוטים, לבין החומר היבש של השיעור, מרשימה אותי מאוד.
ברקע אני פתאום קולטת איך פרפר שחור ענק נכנס דרך החלון לכיתה. שתי נורות קשב אדומות כבו לרגע, ואת מקומן תפסו הבהובים בצבעים אחרים.
הם עוד לא שמו לב לזה, אבל הפרפר בדרך לאחת הסטודנטיות. תיכף היא תיבהל ויתחיל בלאגן.
אני שומעת את המרצה פונה לסטודנטים ושואלת אותם איך היה להם השבוע.
זה קטע משעמם במיוחד שחוזר על עצמו מדי שיעור ומאתגר אותי כל פעם מחדש.
אנשים מדברים את עצמם לדעת ואני מרגישה את השעמום מטייל לי בתוך הגוף. בא לי לקום ולעשות סיבוב ריצה מסביב לבניין, הרגל שלי מתחילה לזוז מעצמה.
לאחד הסטודנטים יש שעון חדש כסוף על היד ואני חושבת על השעון המוזהב שכבר חודשים אני מחפשת.
אני מצליחה לשמוע את השעון שלו מתקתק ותוהה לעצמי האם לחברות השעונים יש אינטרס כלכלי להפוך את התקתוק בשעון לחזק יותר. האם זה בעצם צעד שיווקי?
אחת הבנות מספרת שהיה לה שבוע מעייף. נורת קשב אחת דולקת. הפרפר השחור מתקרב אליה והיא בכלל לא שמה לב.
הוא נוחת לה על הכתף והיא קופצת מהמקום. לידה יש סטודנטית היסטרית במיוחד והיא מתחילה לצרוח. אני מסתכלת על המרצה ומנסה לחשוב איך תרגיע את הרוחות. לרגע אחד כל נורות הקשב שלי דולקות.
צריך לעשות משחק מחשב כזה, אני חושבת לעצמי.
אנימציה של כיתה עם תלמידים, מדי פעם פרפר או חרק אחר נכנס לחדר, השחקן צריך לשים לב לכל הפרפרים והחרקים, ולהרוג אותם בזמן. אם הוא לא מהיר מספיק השיעור מתחרבש והמשחק נפסק.
המרצה מרגיעה את הרוחות, ואני קולטת איך שני סטודנטים מאחרים ניצלו את ההמולה כדי להיכנס לשיעור ולהתיישב. מכירה את הטריק הזה, אני חושבת לעצמי, אני המצאתי אותו. המרצה לא שמה לב שהם נכנסו, תיכף היא תהיה מופתעת.
אני כבר לא זוכרת על מה דיברנו, אבל הרגל שלי לא מפסיקה לזוז, אילו רק הייתי יכולה להעביר את השיעור הזה בעמידה. שתי נורות קשב אדומות דולקות- שלוש כבויות ואת מקומן לוקחים הבהובים בצבעים אחרים.
איך לעזאזל בונים משחק מחשב? יש לזה אנשי מקצוע מיוחדים? צריך להיות אנימטור? מה הנושא של השיעור הזה בעצם? נורת קשב אחת דולקת, ארבע נורות קשב כבויות ושלוש מחשבות תופסות אותי: שוב לא הבאתי סנדוויץ', אין לי מושג איך מקדמים משחק מחשב בגוגל והאם נבואה שמגשימה את עצמה נכונה גם למקרים כמו זכייה בלוטו.
חמש נורות קשב נדלקות לי בבת אחת.
המרצה פונה אלי, היא שמה לב שאני חצי עומדת, וחצי יושבת, זה בטח נראה מהצד כאילו שאני עושה יוגה. היא שואלת אם יש לי שאלה, היא חשבה שהצבעתי. אני עונה בשלילה והיא עוברת לסטודנטית הבאה.
זאת סטודנטית שמדברת לאט במיוחד אבל תמיד אומרת דברי טעם. אני רוצה להקשיב לה. אני יודעת מה אני אעשה. אני מוציאה את הפלאפון ומתחילה לשחק. סוף סוף יש לי שקט בראש. יעברו לפחות עשר דקות עד שיימאס לי מהמשחק הזה.
הרגל שלי מפסיקה להתנדנד. חמש נורות קשב דולקות, השקט הזה שמשתרר ממש נחמד לי. אני חושבת לעצמי שצריכים להקים בבתי ספר מקומות ישיבה מיוחדים לילדים עם בעיות קשב וריכוז.
בכל עמדה יהיה משחק מחשב (עם פרפרים שחורים אולי?) וסוף סוף כולם יקשיבו בשיעור. החשמל שלי במוח נע בין משחק המחשב לבין דבריה של הסטודנטית במין מחול מטורף, יש חשמל לכל הנורות.
חמש נורות דולקות באור אדום חזק. הסטודנטית סיימה לדבר, אני מסתכלת עליה ורואה שהיא מחייכת.
על הדרך אני שמה לב שהמרצה מביטה בי ובפלאפון שלי, באי שביעות רצון מופגנת. אופס.
אני מכניסה את הפלאפון לתיק. אחד הסטודנטים שאיחרו מבקש לשאול שאלה. כבר שאלו את השאלה הזאת בתחילת השיעור אבל הוא לא מודע לזה.
ארבע נורות קשב כבו באחת. הרגל שלי מתחילה להתנדנד.
הפרפר מטייל למרצה על שולי חולצתה, בדרך לצוואר שלה.
הם עוד לא שמו לב לזה, אבל תיכף יתחיל הבלגאן.
הי, אני שוש מעוז אריה
מספרים עליי
הפרעת קשב וריכוז משוב של הורה
ערכים, מדריכים וקלפים
לאימון קשב וריכוז
ערכים כמצפן
כמה פעמים עצרתם לחשוב מהם הערכים החשובים לכם ביותר בחיים?
מתי לאחרונה ישבתם ברצינות ותהיתם בקשר לאמונות המובילות את היקרים שלכם בחיים?
כמה פעמים ישבתם עם עצמכם ומניתם את הערכים המייצגים את הדרך העסקית שלכם?
קרא עוד
מאמרים וטיפים בנושא
אימון לקשב וריכוז
על קריירה עם הפרעת קשב וריכוז – פודקאסט עם גילי פיינשטיין
היי, בפודקאסט "מחילת הארנב" של גילי פיינשטיין שבו הוזמנתי להתארח, שוחחנו על קריירה, הפרעת קשב וריכוז וגם קצת עליי כמאמנת המתמחה בתחום.