חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
טיפול בהפרעת קשב ופעלתנות יתר | שינוי התנהגותי או צריך תרופה?

הפרעת קשב ופעלתנות יתר טיפול אצל נשים

האם הפרעת קשב וריכוז נראית אחרת אצל נשים מאשר אצל גברים?

לרוב, נשים (ובנות) מגיעות לאבחון הפרעת קשב וריכוז בשלב הרבה יותר מאוחר מגברים (בנים).

למה נשים לא מגיעות לאבחון הפרעות קשב וריכוז בזמן?

בנים עם הפרעת קשב וריכוז מתמודדים עפ”י רוב עם ADHD המתאפיין בחוסר שקט מוטורי קיצוני שאינם מצליחים להתגבר עליו. בית הספר דורש עמידה בדרישות וכללים של מסגרת, אשר לבנים עם ADHD קשה מאד לעמוד בהם: הם מחצינים את הקשיים שלהם, מפריעים, צועקים ומעורבים במעשי אלימות, דבר שגורם להם להגיע לאבחון בשלב מוקדם יותר מן הבנות.

מן הבנות מצופה להיות “ילדות טובות”: הן לא מפריעות ולא מחצינות את הקשיים שלהן ולכן הן מגיעות לאבחון רק בשלב מאוחר בחייהן. היום, נשים רבות מאובחנות בעקבות ילדיהן, והאבחנה הזו מביאה להקלה עצומה .

ADD (הפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות) שכיחה יותר אצל נשים ו-ADHD (הפרעת קשב עם היפראקטיביות) שכיחה יותר בקרב גברים. נשים עם הפרעת קשב חיות בתחושת בדידות קשה עקב ניסיון מתמשך להסתיר ולהשתיק את ההפרעה.

נשים עם הפרעת קשב וריכוז  אלו מאופיינות לרב בביישנות, מתקשות בארגון, דעתן מוסחת בקלות, שכחניות וחולמניות.  כאשר אישה מציגה סממנים יותר היפראקטיביים-אימפולסיביים, זה יתבטא בדברנות יתר, רגשנות עזה, שליטה עצמית נמוכה, לא קשובה ולא מאורגנת. עקשנית, מוסחת בקלות ועוד. כאשר קיימת הפרעת קשב וריכוז טיפול הינו דבר הכרחי.

איך זה נראה?

את מאחרת להגיע לכל מקום… דעתך מוסחת ללא הרף… את קופצת מנושא לנושא…את שוכחת דברים..היו לך המון דברים שתכננת לעשות, הגעת לסופו של יום ולא ביצעת אפילו רבע מהן…

בשלב ראשון, נסי לזהות בעצמך אחד או יותר מהמשפטים למטה הם נכונים עבורך:

את חווה חוסר שקט פנימי וחוסר מנוחה
נטייה לדחיינות באופן כרוני ואי השלמת משימות
חוסר יכולת ארגון והתארגנות והסחת דעת מגירויים סביבתיים שונים באופן קבוע
נטייה לדברנות, פעלתנות יתר לאורך כל שעות היממה, קושי להתמקד בדבר אחד בכל פעם, דחף “לקפוץ” ממשימה למשימה ללא השלמת המשימות השונות
את נוטה להשתעמם בקלות ולאבד עניין במהלך ביצוע המטלה.
התפרצות תכופה לדברי אחרים, חוסר יכולת הקשבה מלאה, נטייה לענות על שאלות בטרם הושלמו,  פתיל קצר
מופיעים קשיים בלימודים באוניברסיטה, קשיים בעבודה, פיטורין תכופים, קשיים בחיי המשפחה ובזוגיות
קשיים בתכנון הפיננסי עם נטייה לקניות אימפולסיביות, נטייה לצבוע את העולם בשחור/לבן
קושי להתמודד עם מצבי לחץ וזמני המתנה, קיים קושי להתמודד עם ניהול נכון של הזמן, של לוחות זמנים וההתמודדות יכולה להתאפיין בהתעלמות מוחלטת או לחילופין באובססיביות מרובה, עם ניהול רשימות קפדני
קורה לך לעיתים קרובות שאת מאבדת משהו או שוכחת איפה שמת אותו, יש לך נטייה לפזרנות
את מתקשה להישאר מרוכזת בהרצאה או שיחה ארוכה, למרות שהנאמר מעניין אותך
גירויים חיצוניים מוציאים אותך מריכוז בקלות כמו: רעש, מוסיקה, דיבור, תנועות של אחרים, וכו'.
את נמנעת מפעולות שדורשות מאמץ מנטלי ארוך
את עושה לעיתים קרובות טעויות שנובעות מחוסר תשומת לב
אלה הן התנהגויות שגרתיות אצל אנשים עם הפרעת קשב. אצל מרבית הנשים מדובר בADD , שלרוב גורר טיפול רגשי בלבד, שמפספס את הבעיה העיקרית.

כאמור, נשים אלה חיות בתחושת תסכול ובדידות, שמתעצמת כאשר הן הופכות לאמהות, שצריכות לתפקד בעולם העבודה ולנהל במקביל את הבית והמשפחה. כאשר נשים עם ADD מתקשות לעמוד בציפיות החברה, מתחזקת תחושת התסכול, חוסר האונים ורגשי האשם.

הפרעת הקשב וריכוז , שכבר מושתקת שנים רבות ומוכחשת לחלוטין, אינה מאפשרת – לנשים אלו אפשרות לראות שקשיי ההתנהלות היומיומיים שלהן הם תוצר של ההפרעה.

תחושות התסכול והביטחון העצמי הירוד חוסמים את האפשרות להשתמש ביכולות היצירתיות, ולתסכול מתווספת גם תחושה חזקה של חוסר מימוש עצמי. תחושות לא נעימות אלו יוצרות עייפות מתמדת, מתח ואצל חלק גם תחושה של דיכאון קל ומתמשך.

אז מה עושים על מנת להתחיל בתהליך ?

תחילתה של היציאה מן הבדידות היא ההחלטה לקבל עזרה, שיוצרת אפשרות להכיר את הפרעת הקשב ולפתח כלים להתמודד אתה (To Join) ולא להשתלט עליה (To Fight).

קיימו דיאלוג, “דברו” עם הפרעת הקשב והריכוז האישית שלכם והקשיבו לה, כך תלמדו להכיר אותה טוב יותר, על הקשיים והאתגרים שהיא מעמידה בפניכם, כמו גם על המתנות שהיא מביאה איתה עבורכם.

לדיאלוג הזה 3 שלבים:

השלב הראשון

זהו שלב ההיכרות, בו תלמדו ואף תנתחו, בעיקר את הקשיים שלכן, אלה שגרמו לכן בעבר לתחושת האכזבה, תסכול וכישלון.

השלב השני

בשלב זה תזהו את המתנות, היכולות והכישורים הייחודיים לכן, מה שיאפשר לכן להיות מודעות גם לכישורים המיוחדים שהפרעת הקשב יוצרת בחייכן ולא רק לקשיים והחסרונות שלה.

השלב השלישי

בשלב הזה תבנו מחדש את הניהול העצמי שלכן, באופן שיתאים לצרכים הספציפיים לכן, ויאפשרו לכן לממש את הפוטנציאל הענק, האישי והעסקי הטמון בכן.

ניהול עצמי משמע, הכרת העצמי, הערכים שלי, ניהול העצמי במסגרת הזמן, ניהול המשימות, תכנון והימנעות מדחיינות, תקשורת, ניהול רגשות, שליטה וניהול כעסים ועוד.  

מתאמנת מספרת:

“בהליך האימון עם שוש למדתי דברים רבים על עצמי. האימונים, הכתיבה והתרגילים שיקפו לי באופן כזה שאי אפשר להתחמק ממנו. 

בזכות תהליך האימון התחלתי לנהל את חיי ואת הפרעת הקשב שלי.

אני מנהלת את עצמי ואת חיי בצורה הרבה יותר טובה מבעבר, כמעט בכל תחום. לפני הכל, למדתי לעצור! זה מאפשר לי לחשוב לפני שאני מגיבה. גיליתי שהאימפולסיביות שלי ניתנת

לשליטה. היומן, הפך להיות החבר הצמוד שלי, למדתי לתכנן לו”ז יומי, על פיו אני פועלת וכך מיום ליום אני מצליחה לבצע אחוז גבוה יותר מהמשימות המתוכננות. 

שכרתי שרותי סדר וארגון מבחוץ, משימה לא קלה עבורי, אבל אני בתהליך וכבר נהנית מהשקט הויזואלי שהסדר החיצוני יוצר עבורי”…

כ. דגנית, אמא ל-3, בעלת סטודיו לעיצוב גרפי

"אימון קשב ופעלתנות יתר אצל נשים "
לפרטים נוספים
או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

טיפים ומאמרים נוספים בנושא קשב וריכוז

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .
אפשר להיפגש גם בזום! תהליכי אימון אונליין להפרעת קשב וריכוז. קל מהיר ואפקטיבי מתמיד.